Menu

Fakta Mengenai Yakjuj Dan Makjuj

Ada seorang rakan meminta saya mencari info mengenai kisah kaum ini dan disiarkan di blog Jom Kenal Islam ini.Saya harap info2 di bawah dapat membantu dia,anda semua serta diri saya mendalami ilmu Islam dengan lebih bersungguh-sungguh dan istiqamah.

Saya percaya, hampir kesemua pembaca blog ini telah acap kali mendengar mengenai perihal bangsa Yakjuj dan Makjuj atau di dalam bahasa inggeris-nya disebut sebagai Gog and Magog. Ia merupakan salah satu daripada 10 tanda-tanda besar kiamat. Untuk entri kali ini saya akan menerangkan secara amat terperinci mengenai bangsa Yakjuj dan Makjuj berlandaskan pelbagai sumber rujukan dan pandangan ulama’ tersohor. Di harap entri saya pada kali ini dapatlah dijadikan sebagai ilmu yang sangat bermanfaat buat anda semua.
Yakjuj dan Makjuj adalah dua bangsa manusia yang akan muncul ketika dunia hampir kiamat untuk melakukan kejahatan dan kerosakan dasyat di muka bumi ini. Bangsa-bangsa ini dikatakan telah wujud sejak ribuan tahun lalu tetapi mereka dikurung di suatu lokasi rahsia oleh seorang pemerintah silam iaitu Zulkarnain. Sejak dikurung di lokasi tersebut, mereka terus hidup dari satu keturunan hingga ke keturunan yang lain sehinggalah tibanya waktu pembebasan mereka iaitu menjelang hari kiamat.
Sejak kewujudan bangsa-bangsa tersebut di ketahui umum, pengkaji terus-menerus mencari jawapan kepada pelbagai persoalan mengenai kehidupan mereka serta lokasi misteri yang mengurungi bangsa tersebut. Siapa sangka di sebalik kemajuan ketamadunan yang menghasilkan banyak bandar-bandar besar dibina di seluruh dunia, masih wujud bangsa misteri di satu lokasi yang menjadi ‘pusat tahanan’ Yakjuj dan Makjuj dan lokasi itu telah pun berjaya dijumpai pada hari ini bersama benteng atau temboknya.

Sifat dan ciri-ciri bangsa Yakjuj dan Makjuj bukanlah seperti mana yang di gempar-gempurkan oleh masyarakat barat (contohnya seperti illutrasi di atas). Sebagai orang Islam kita wajib mengkajinya berlandaskan Al-Quran dan Hadis.

Sifat dan ciri-ciri bangsa Yakjuj dan Makjuj bukanlah seperti mana yang di gempar-gempurkan oleh masyarakat barat (contohnya seperti illutrasi di atas). Sebagai orang Islam kita wajib mengkajinya berlandaskan Al-Quran dan Hadis.

Dalil Al Quran mengenai Yakjuj dan Makjuj

Kewujudan Yakjuj dan Makjuj adalah suatu yang pasti dan wajib diimani oleh seluruh umat Islam berdasarkan tanda-tanda besar sebelum tibanya hari kiamat. Kewujudan bangsa ini diceritakan sendiri oleh Allah swt menerusi firman-Nya di dalam kitab suci Al-Quran. Antaranya, menerusi surah al-kahfi, ayat ke-92 hingga 98, Allah swt berfirman:

Sehingga apabila ia sampai di antara dua gunung, ia dapati di sisinya satu kaum yang hampir-hampir mereka (Zulkarnain) tidak dapat memahami perkataan.

Mereka berkata: “Wahai Zulkarnain, sesungguhnya kaum Yakjuj dan Makjuj sentiasa melakukan kerosakan di bumi; oleh itu, setujukah kiranya kami menentukan sejumlah bayaran kepadamu (dari hasil pendapatan kami) dengan syarat engkau membina sebuah tembok di antara kami dengan mereka?”

Dia menjawab: “(kekuasaan dan kekayaan) yang Tuhanku jadikan daku menguasainya, lebih baik (dari bayaran kamu); oleh itu bantulah daku dengan tenaga (kamu beramai-ramai) aku akan bina antara kamu dengan mereka sebuah tembok penutup yang kukuh.

Bawalah kepadaku ketul-ketul besi”; sehingga apabila ia terkumpul separas tingginya menutup lapangan antara dua gunung itu, dia pun perintahkan mereka membakarnya dengan berkata: “Tiuplah dengan alat alat kamu” sehingga apabila ia menjadikannya merah menyala seperti api, berkatalah dia: “Bawalah tembaga cair supaya aku tuangkan atasnya”. Maka mereka tidak dapat memanjat tembok itu, dan mereka juga tidak dapat menebuknya.

(Setelah itu) berkatalahZulkarnain: “Ini ialah suatu rahmat dari Tuhanku; dalam pada itu, apabila sampai janji Tuhanku, Dia akan menjadikan tembok itu hancur lebur, dan adalah janji Tuhanku itu benar”.

Derbent Wall merupakan salah satu tembok yang menghalang Yakjuj Makjuj daripada keluar ke daerah lain. Ia bukanlah dibina oleh Zulkarnain tetapi ia dapat membantu memperkukuhkan lagi pertahanan terhadap serangan Yakjuj Makjuj.

Setelah dikurung oleh Zulkarnain, Allah swt menceritakan pula mengenai kebangkitan bangsa Yakjuj dan Makjuj, pada hari-hari terakhir dunia sebelum kiamat. Yakjuj dan Makjuj akan turun ke dunia melalui puncak-puncak gunung tinggi. Menerusi surah al-Anbiyaa’, ayat ke-96 dan 97, Allah swt berfirman:

(Demikianlah keadaan mereka) hingga apabila terbuka tembok yang menyekat Yakjuj dan Makjuj, serta mereka meluru turun dari tiap-tiap tempat yang tinggi.

Dan hampirlah datangnya janji hari kiamat yang benar, maka dengan serta-merta pandangan mata orang-orang yang kufur ingkar terbeliak (sambil berkata dengan cemas): “Aduhai celakanya Kami. Sesungguhnya kami telah tinggal dalam keadaan yang melalaikan kami daripada memikirkan perkara ini, bahkan kami telah menjadi orang-orang yang menganiaya diri sendiri”.

Tembok Yakjuj Dan Makjuj Telah Terbuka

(“…Maka mereka… tidak dapat menebuknya…”; al-Kahfi:97) Ayat ini telah menyatakan bahawa mereka tidak dapat menebuk tembok tersebut. Beribu-ribu tahun Allah swt memelihara tembok tersebut dan tiada sesiapa pun yang mampu menebuk tembok itu melainkan apabila Allah swt mengizinkan Yakjuj dan Makjuj dilepaskan.

Sebaliknya, di dalam satu hadis pula ada menceritakan iaitu Nabi bangkit dari tidur (dalam satu riwayat yang lain, Nabi masuk ke rumah Zainab binti Jahsyi), lalu berkata, “Celakalah Arab kerana kejahatan telah hampir. Yakjuj dan Makjuj telah menembusi tembok seluas ini!” Nabi mengisyaratkan lubang dengan menemukan ibu jari dan jari telunjuk.

Cuba kita perhatikan, hadis diatas ini telah menyatakan bahawa tembok itu “telah pun ditembusi” tetapi bagaimana pula dengan ayat 97 surah al-Kahfi yang menyatakan bahawa Yakjuj dan Makjuj “tidak dapat menebuknya”? Makna terhadap ayat 97 surah al-Kahfi ini adalah, tiada satu makhluk pun di seluruh alam ini mampu menebuk tembok tersebut kecuali dengan keizinan Allah swt manakala makna hadis diatas pula adalah, Allah swt telah pun melepaskan mereka dan mereka telah pun berjaya menebuk tembok tersebut melalui keizinan Allah swt. Kesimpulannya ialah, bangsa Yakjuj dan Makjuj sudah lama terlepas keluar ke dunia luar! (segala kebenarannya hanyalah milik Allah swt).

Bencana Di Sebalik Gunung
Puncak gunung yang dikatakan sebagai tempat Yakjuj Makjuj akan turun di akhir zaman nanti adalah di pergunungan Caucasus dan juga banjaran-banjaran tinggi di sekitar Mongolia, Kazakhstan dan juga Russia Selatan contohnya seperti banjaran Himalaya, Tien Shan, Elbruz, dan lain-lain. Banjaran-banjaran yang tinggi itu merupakan tembok semula jadi ciptaan Allah swt sebagai penghalang daripada ancaman dashyat Yakjuj dan Makjuj dan selebihnya pula adalah tembok-tembok ciptaan manusia sendiri iaitu Tembok Besi Iskandar Zulkarnain di Fergana, Tembok Besar China, Gerbang Besi Tiemen Kuan, Tembok Derbend di Gunung Caucasus, Tembok Gorgan di Iran Utara dan Tembok Kota Zeng Zhou (segala kebenarannya hanyalah milik Allah swt).

Tembok semula jadi di utara dunia

Tembok-tembok inilah yang dikatakan telah menyekat serangan Yakjuj dan Makjuj  terhadap penduduk terdekat suatu ketika dahulu. Selain dari kisah sejarah Tembok Besi Zulkarnain, pernahkah anda meneliti sejarah mengenai tujuan pembinaan Tembok Besar China? (sila klik). Sejarah telah mencatatkan bahawa puak-puak nomad Mongol (diyakini sebagai suku kaum Yakjuj) dan puak-puak nomad Turkik (diyakini sebagai kaum Makjuj) telah lama mengganggu dan menyerang ketenteraman penduduk di China lalu Tembok Besar China dibina bagi menghalang kaum Yakjuj dan Makjuj daripada mencoroboh masuk! Perhatian, Tembok Besar China bukanlah tembok yang dibina oleh Zulkarnain. Sesetengah pengkaji Islam menyatakan bahawa Tembok Besi Zulkarnain diyakini berada di Tasik Toktogul di sekitar banjaran Tien Shan, di Fergana (segala kebenarannya hanyalah milik Allah swt).

Salah satu tembok buatan manusia iaitu Tembok Besar China. Tembok Besar China bukanlah Tembok Besi Zulkarnain tetapi ia juga dapat digunakan untuk memperkukuhkan lagi pertahan di Asia Tengah.

Dalam surah Al-Kahfi ayat ke-90 ada menyatakan bahawa Zulkarnain tiba ‘di tempat terbitnya matahari’ yang mana lokasinya adalah di Timur bumi. Yakjuj dan Makjuj berasal dari bangsa Tartar, Khazar dan juga Mongol iaitu di sekitar selatan Russia, Mongolia serta Kazakhstan. Sesetengah ulama’ juga ada menceritakan bahawa bangsa itu telah lama dikurung di kawasan Asia Tengah. Mengikut hadis yang diriwayatkan oleh Imam Ahmad, ciri-ciri suku kaum Yakjuj dan Makjuj dikatakan seperti orang Asia Tengah iaitu berkulit kuning, bermuka bulat, dan tidak ubah seperti bangsa Scythian Asiatik (Mongol = Yakjuj) dan Scythian Eropah (Russia Selatan = Makjuj). Hipotesis yang paling kuat buat masa ini telah menyatakan bahawa memang mereka la bangsa itu (segala kebenarannya hanyalah milik Allah swt)

Ciri-ciri suku kaum Makjuj ( sila klik gambar untuk lihat dengan lebih jelas)
Ciri-ciri suku kaum Makjuj (sila klik gambar untuk lihat dengan lebih jelas)

Jika kita mengatakan bahawa bangsa Yakjuj dan Makjuj itu hanya hidup di dalam tanah dan sentiasa mengoreknya sehingga ke hari ini adalah tidak logik sama sekali kerana amat mustahil jika sesorang manusia dapat hidup di dalam tanah tanpa berbekalkan udara dan makanan yang mencukupi juga tanpa cahaya matahari! Tembok yang telah menjadi penghalang terhadap suku kaum Yakjuj dan Makjuj daripada keluar telah lama dikorek dan dihancurkan oleh mereka. Kini mereka hanya menunggu masa sahaja untuk melakukan keganasan dan kemusnahan di penghujung dunia kelak!

Khayalan masyarakat barat mengenai bangsa Yakjuj dan Makjuj. Kaum Mole hanyalah  kisah dongeng semata-mata!

The Best Chicken Meals To Cook

Meals To Cook

You can buy chicken from any halal chicken supplier singapore to cook any of these famous chicken meals. As a mother or anyone in general, you would want to try a variety of dishes. You must know that you do not really need a skill to know how to cook a few of these dishes.

One of the best chicken meals is parmesan chicken. This is very easy. All you have to do is just marinate your chicken with any sauce that you like. I would recommend any pre-made BBQ chicken sauce or just soya sauce, pepper, salt, italian herbs and many more. Then, on top of the chicken you should spread some cheese on top and sprinkle some cheese along the sides as well. To make things better, you have to add some cheese sauce as well. There are many premade sauces available for you to choose from at many grocery stores. Aside from that, you should consider buttermilk chicken. This is very famous among Asians. You can either make it from scratch or just buy some pre-made buttermilk sauce from grocery stores. You have to add milk, eggs, sometimes you can even add chilli as well. It is actually very easy to make so you don’t have to worry too much. You don’t have to crack your head to find out how to cook this dish.


Conclusion
Generally, chicken dishes are the easiest to make. You just need the simplest ingredients to make them. Cooking chicken is easy because it does not even take too long to cook compared to beef and pork. Chicken dishes are great for beginners. If you are new to cooking, take your chance and start on the simple chicken dishes first and then you can move on to other type of meat such as beef, pork, and not forgetting fish as well. So contact any wholesale frozen meat singapore supplier today!

The Basics in Signage

The Basics in Signage

Starting a business might not be easy, especially for small to medium business.

If you are using the right design in your signage advertisement, it will help you in gaining more potential new customers, as well as the trustworthy level will be increasing too.

So what are the basic in a so called qualified Signage?

Signage is one of the things that signifies your business, so make sure the design is eye catching, so that your customer will be remembering you in long term.

Your signage is actually secretly representing your business. The way you design your signage, the words you include, the wording format and sizes all, is actually speaking what your business is actually presenting to the market.

You can get some new ideas of the signage design sign board online easily with just a few clicks.

Remember, do not overly design your signage, nobody wants to see a complicated signage. Do not overly visualize the graphic in your signage, as the space is limited.

Simple is the signboard key, on succeeding in everything.

As long as your signage are able to be seen, doesn’t matter the distance is far or near, as long as people can easily recognize your signage.

According to research, it finds that mostly the people will not be spending more than four seconds to study your signage, unless it is really unique.

To conclude, make sure your signage is readable and able to be seen easily, which means the words size in your signage are not recommended to be too small. Oh and, the distance signage maker between each letter must be fixed and not messy.

Especially the outdoor signage, you need to have a bigger wording size in your signage, so that people can easily spot your shop or advertisement easily. You do not want to miss this golden opportunity to let your potential customer to pass by you just by not doing well in your signage right?

Header R4BIA Jom Kenal Islam

Assalamuallaikum WBT..
Hari ini 20/10/2013 iaitu pada hari Ahad, Jom Kenal Islam telah mengubah header blog ini bagi mengikuti arus semasa yang berlaku di bumi Mesir dengan menggunakan logo R4BIA sebagai tanda sokongan kepada Dr Morsi dan rakyat yang sentiasa menyokong perjuangan beliau bagi menggantikan header lama blog ini.

Apa itu R4BIA ?

R4BIA ini adalah satu ciptaan kata-kata yang disebut sebagai Rabia. Asal perkataan Rabia ini datang daripada bahasa Arab iaitu Rabi’ah atau Arba’ah yang bermaksud EMPAT (4).

Kenapa EMPAT? bukan 1, 2, 3 atau 5?

EMPAT dipilih kerana terdiri daripada 4 simbol iaitu KETEGUHAN, KEKUATAN, PERLAWANAN dan PERSATUAN kepada seluruh dunia yang cintakan kebebasan. Simbol 4 jari ini telah didedikasikan untuk mengenang markas para pendemonstrasi pro Mursi di Mesir yang telah diserang dan dihancurkan oleh tentera Mesir. Jadi simbol 4 jari itu melambangkan Rabi’ah .

Siapa yang reka simbol Rabi’ah ini? Idea bernas siapakah?
Orang yang pertama mencetuskan idea simbol 4 jari ini ialah Recep Tayip Erdogan, Perdana Menteri Turki. Beliau telah melancarkan simbol ini sejak kelmarin, 17 Ogos 2013. Beliau mengecam keras pembantaian yang dilakukan oleh tentera Mesir ke atas Ramses Square dan Masjid Fatih.

Tujuan simbol ini diseru untuk digunakan oleh kita semua adalah sebagai tanda soliditari dan kepedulian kita terhadap apa yang berlaku di Mesir. Ia juga sebagai media cakna untuk kita menyebarkan informasi penting dan mengambil tahu apa yang sedang berlaku di Mesir.

Jutaan terima kasih kepada sumber fakta mengenai R4BIA dan sumber gambar yang saya ambil sebagai header blog ini : izwanisaac.com

Assalamuallaikum WBT 🙂

Hadis Larangan ke atas Pemimpin

Setinggi mana pun pangkat kita..
Presiden sesebuah negara..
CEO sebuah syarikat terkenal..
Pemilik syarikat Honda,Lamborghinni,Ferrari dan sebagainya..

Tiada satu hadis atau ayat al-Quran pun yang menyatakan kita akan terlepas daripada melakukan kewajipan yang telah Allah perintahkan jika kita memegang jawatan yang tinggi..

Malah golongan ini lah yang akan banyak ditanya di akhirat kelak..
Adakah menjalankan amanah dengan sebetulnya ?
Adakah rakyat-rakyat patuh akan perintah Allah?
Adakah diharamkan di dalam negara akan apa yg telah Allah haramkan?

Ya ALLAH..Mampukah kita menjawab persoalan2 ini?

Solat kita jaga..hubungan dengan Allah kita jaga..
Allah akan menjaga kita..Insya-Allah.. Wallahualam..

Soal Jawab Mengenai Purdah atau Niqab Bersama UAI

Antara koleksi-koleksi soalan mengenai niqab dan purdah yang dijawab oleh Ustaz Azhar Idrus 

1.*ada sorg hamba Allah nie die memperlekehkan pemakaian purdah..

Ustaz Azhar Idrus : “haram..jika niat persendakan hukum agama jadi murtad..”

2.*assalamualaikum..ape hukum pakai purdah?adakah ia dituntut oleh islam atau hanya tradisi org arab?

Ustaz Azhar Idrus :”wsalam..wajib jika wajah yg boleh tarik perhatian lelaki…”

3*ape hukum wanita yg menutup aurat walaupun pakai purdah mandi ditempat awam seperti laut..

Ustaz Azhar Idrus : “harus selama mana menutup aurat..”

4*Betulkah kelebihan buat wanita yang berpurdah,masa di akhirat nanti, Allah sendiri yang datang bertemu mereka?

Ustaz Azhar Idrus : “tidak disebut dalam mana2 hadis begitu tetapi siapa yg menutup aurat kerana Allah, dia akan dimuliakan Allah di hari akhirat nanti..”

5.*ustaz..seorang suami cakap pada seorang isteri : “saya tak suruh awk pakai purdah tapi saya lebih suka tegok awak berpurdah “
soalan; .adakah wajib si isteri ni pakai purdah..

Ustaz Azhar Idrus:” sunat..”

6*ape hujah yg paling best nk ckp pde parents pasal kite nk berniqab..

Ustaz Azhar Idrus : “tak perlu kebenaran keluarga..ianya hukum Islam yg bebas siapa saja nak amalkan cuma apabila ditanya, katakan saya senang begini.. insyaAllah akhirnya mereka menerima.. “

7*ustaz..kalau org prempuan tu pakai purdoh doh pahtu labuh molek belake tapi ambe jadi syok tgk lame2 guane ustaz?nampok ye makin cantik jelita bila berpurdah berbanding mase ye berpakaian biase..sapa kelu lidah nk ucap subhanallah ke astaghfirullah…

Ustaz Azhar Idrus : “bila dah berpurdah, kita masih duk syok lg tu bkn salah yg berpurdah…salah kita dah tu sbb tengok dgn nafsu..”

8*assalamualaikum ustaz, bulis ker org puang cakak gni; “dok redi ag pakai niqab/tudung labuh”? brase mcm dok patut je ckp gni..

Ustaz Azhar Idrus: “tapi malaikat maut sentiasa ready nak ambil nyawanya bila2 masa..”

9*Assalamualaikum Ustaz. Bagi perempuan,ada tak solusi untuk mengelakkan fitnah selain berpurdah? Sepupu saya sudah berusaha sebaik mungkin jaga aurat dan batasan pergaulan, tapi selalu kene kacau dengan kebanyakan lelaki..

Ustaz Azhar Idrus : “wsalam..mengelakkan diri dari lelaki atau berteman.”

Wallahualam.. 🙂

Sumber : Fb page Geng Tudung Labuh
Sumber gambar : notakosong.com

Archives

September 2019
M T W T F S S
« Aug    
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  

Categories